Ceritera ku..

Saturday, May 28, 2011

kisah aku di perantauan...part 7*last*..

salam..
27.Mei.2011..
yeah..hari terakhir kami berorientasi..
pagi tu..semua PM naik ke atas pentas..dan ada beberapa PM memberi kata-kata perangsang..
dan kami bersalam-salaman..
hingga tiba giliran ke salah sorang kakak nih..
muka dia memang serius giler sepanjang program berlangsung..susah gilerr nak senyum..
dan pada hari yang terakhir..dia senyum memanjang..hahaha..
time aku salam dan peluk dia..
aku terus cakap yang aku takut tengok dia sebab tu aku tak berani senyum kat dia..
kakak tu pun sambil dia pegang tangan aku, dia cakap kat telinga aku kata-kata perangsang dan suruh aku janji kat dia yang aku akan belajar bersungguh-sungguh..]
mula-mula aku cakap insyaAllah..tapi dia tekankan lagi suaranya suruh aku berjanji..aku pun terus cakap aku janji..huu...
dengan itu, berakhir lah Minggu Destini Siswa selama seminggu..
dan insyaAllah aku akan cuba dapatkan gelaran Dekan dan berjaya suatu hari kelak..
AMIN!!!!!...

dan tiba masa semua orang berpacking nak balik cuti seminggu..
dah kemas semua barang..
aku dan Liyana pun pergi ke Desa Ilmu hantar baju kotor ke Laundry..
*tak larat nak basuh pakai tangan banyak sangat,hehe*
Liyana ajak pergi makan pizza hut..beria-ia sungguh dia nak cia..aku on je..hehe..
kelak cia agik k cik abe sayang..hehehehehe....
serius kenyang beb..sendat perut..hahaha..
terima kasih banyak..hii..
liyana pun balik diambik kakak nya..dan aku pergi mana??..
mana ekk..aku pun pergi membawa diri mencari tempat berteduh..haha..
ceh..sedih sangat la konon nya tuh..haha..tak de la..
aku drive kereta pergi rumah syerah..hehe..dengan tahap keyakinan yang naik turun,aku redah je jalan suka hati aku..hahahha...
dan kisah aku untuk minggu ini sampai disini sahaja..

kisah aku di perantauan...part 6..

salam..
26.Mei.2011
majlis perasmian diseluruh cawangan UITM satu malaysia..
Naib Canselor, Datuk Profesor Ir Dr Sahol Hamid Abu Bakar merasmikan majlis..dan beliau memberi amanat kepada siswa dan siswi..
majlis berlangsung di kampus utama iaitu di Shah Alam..dan disiarkan secara langsung ke seluruh cawangan UITM dari Perlis hinggalah ke Sabah..wah..hahaha...

pagi amanat dari naib canselor..dan malam dari beliau jugak..amanat ke apa..tidak pasti..hehe..
yang pasti..aku memang tak dapat nak kawal mata aku..asyik lentok je...haha..

dan balik..
punya la suka nak balik bilik,nak tidur..
dengan rileks nya aku tengah nak minum susu dan liyana pulak makan maggie..
tiba-tiba..
kriiiiiiiiiiiiiiiinnnggggggg!!!!
siren bomba bunyi..
aku apa lagi..kejut fariza yang dah lena dibuai mimpi..kita orang empat lari sama-sama keluar bilik..
aku yang berseluar pendek, liyana yang pakai kain batik je..
ada yang dari bilik air berkemban..yang sabun masih ada kat muka pun ada..
memang kelam kabut la..
dah sampai kat luar..tiba-tiba ada seorang senior ni cakap mesti pakai seluar panjang..
ayoyoyoy...
kite orang pun terpaksa la patah balik tuka seluar..
*bayangkan kalau betul-betul waktu tu ada kebakaran..memang dah rentung kot kite orang..sebab disuruh tukar pakaian yang lebih sopan,heheheheh*
seperti biasa..hanya latihan..dan kami diajar cara memadamkan kebakaran..
part yang aku tak minat..bila ada orang terjatuh longkang yang agak tinggi sebab terlalu gopoh sangat dan agak gelap..aduh..
dah la waktu tu cun-cun aku dengan roomate baru je langkah longkang tu..
mati-mati aku ingat Zho..serius nebes siot...
then, kakak-kakak PM melepaskan segala ketidakpuasan hati dan komen-komen terhadap siswi baru..
dah settle semua, kita orang pun balik bilik dan tidur...

kisah aku di perantauan...part 5..

salam..
25.Mei.2011
majlis perasmian untuk UITM cawangan samarahan bersama Profesor Dr. Jamil..
pagi-pagi lepas balik dari masjid..
kita orang berkemas...huuuuuuuuu...
bikin panas tau gara-gara sehelai kain yang terlaaaaalu lembut yang akan dijadikan tudung..
bagi aku, kain tu buat aku hampir hilang sabar..haha..*kalau orang lain,aku tak tahu,hehe*
hampir je nak lambat pergi dewan gara-gara nak atur tudung tu je..
last-last..aku give up dan pakai aje tudung tu setakat apa yang terdaya..ahaha..lomah eden nak pike lagi..

bekas teresian..hehe..

dari kiri..
Syafiqa,Zhofirah,Fariza,Aien,Liyana,Ani..

disebabkan majlis habis sebelum masa yang ditetapkan..
kami dilepaskan untuk balik ke bilik lebih awal...wiiiiii...suka!!!!
aku apa lagi..
sampai bilik terus buka tudung yang lemah gemalai tu dan simpan dalam laci..hahahaha...
dan malam..
aktiviti biasa-biasa je..tak ada yang menarik...
hehe...

kisah aku di perantauan...part 4..

salam..
24.Mei.2011
siswa dan siswi pergi mendaftar secara rasmi...kite orang dibahagi kepada dua bahagian..
kumpulan 1-14 mendaftar pada waktu pagi dan kumpulan 15-25 mendaftar pada waktu petang hingga pukul 4:00 petang...
roomate aku, liyana sorang je yang kene daftar waktu pagi..
jadi, kite orang yang kat dalam bilik masing-masing ambik bahagian mengemas bilik yang dah 40 hari ditinggalkan...fulamak...debu bukan main lagi..
kite orang guna vacuum yang dibawa Zho secara senyap-senyap..hehehe..alhamdulillah tak blackout..hihi..
bilik dah kasi bersih..rehat jap..lepas tu giliran kite orang pulak pergi mendaftar..
lepas daftar..kita orang dibawa pergi keliling kampus ke tempat-tempat yang sepatutnya..haha..
siap pergi berlatih menyanyi lagu UITM DIHATIKU, 1 MALAYSIA dan *satu lagi, saya tak ingat,hehe,sorry*..
dah balik bilik, terus tukar baju sukan..
ada senam seni kat dewan jubli...

sebelum senam seni..hahaha..*apa ta syafiqa ya..eww..geli..haha*

selepas senam seni..hehe..perut ku tetap gemuk..hahahaha..
dah habis senam seni..balik lagi ke bilik..
mandi, makan dan pergi lagi ke dewan..
ada LDK lagi..kali ni kami disuruh membentuk seekor binatang..
kumpulan aku kena haiwan BURUNG UNTA..
dan kami diarahkan untuk menceritakan satu cerita dengan menggunakan isyarat gerak badan sahaja..
jadi..kite orang bahagi kepada dua..
siswa dan siswi..
siswi bergabung ramai-ramai, siswa pun sama..
kononnya,..burung unta jantan dan betina la..haha..
"bercouple"..last-last..alu si jantan mati..hahaha...*pelik*
dan kali ni punya aktiviti..seramai 25 kumpulan yang ada berjaya membuat persembahan..
*tepuk-tepuk support*..hahaha..
dah habis game..
kakak-kakak dan abang-abang PM(pembantu mahasiswa) ajak main "rumput hijau"..
serius!!..lawak siot~!!..hahaha...
lepas tu..balik bilik..wii..
penat katakan..hehehe...
aku dan fariza sempat mengiqamatkan bilik kite orang untuk langkah berjaga-jaga..

kisah aku di perantauan...part 3..

salam..
23.Mei.2011
bangun pagi pukul 4:30 cam tuh...kami diarahkan untuk pergi ke masjid sebelum azan subuh..
siren akan dibunyikan dan bilik akan diperiksa kalau ada sesiapa yang tak pergi..
huu...jalan dalam keadaan mamai, betul-betul bikin kepala sakit tuu..
pagi pertama subuh..waaa..banyak jugak siswa dan siswi pergi ke masjid..
lepas subuh, dengar tazkirah dan balik bilik lagi..
tak de maknenya nak tidur lagi k..
time ni la orang masing-masing nak cepat sebab takut tak ada bilik mandi..
lepas tu, pergi sarapan dan terus pergi ke dewan jubli sepantas yang boleh..
serius..tak de hari dan masa yang aku tak berpeluh..hahahahahhaha....
basah siottt!!!!

aktiviti hari ini, LDK..kite orang diarahkan untuk membuat penceritaan melalui lagu yang telah diberikan..
dan kumpulan aku iaitu kumpulan 22, mendapat lagu "aku semut merah"..
ayoyo..dah la lagu tu tak rancak..susah pulak nak buat aksi..tapi hentam je la..
tetapi..alhamdulillah..kumpulan kami TAK sempat buat persembahan sebab masa tidak mengizinkan..hehehe...
ada aktiviti yang lain jugak..tapi banyak kepada taklimat yang berkaitan dengan UITM..
dan macam biasa, rutin harian..pergi solat, makan dan sebagainya...

kisah aku di perantauan...part 2..

salam..
22.Mei.2011
orientasi bermula pada waktu petang..
sampai-sampai je kat dewan jubli..kita orang disuruh ambik nombor..
masing-masing dapat nombor lain..
den, for sure kita orang dah agak akan dibahagi kepada kumpulan..
so, aku just "ow..urmm..ok" cam tu..haha..
then, dalam kumpulan..kita orang berkenalan antara satu sama lain..
masing-masing cakap pasal jurusan yang diambik..asal dari mana dan sebagainya.
masa tuh, ada seorang siswi yang agak ringan mulut..
sampai aku tak terlayan pulak soalan dia..hahaha...

tak ada apa-apa sangat malam tu..cuma diberi borang pendaftaran dan kata-kata aluan dari
Sir Awang Fardhilah..
lepas tu bersurai..
tunggu geng kat luar dewan..tengok muka liyana dah masam..haha..
balik terus dulu dengan dia..
ingatkan akan masam dalam jangka masa yang lama..tup2..lepas mandi..terus segar balik muka dia..sempat lagi kacau aku..hahaha..*dushhh*..
mungkin disebabkan sesi dalam kumpulan masing-masing tu yang buat dia sengal sikit..hehe..
dah basuh baju pe sume..kite orang tidur dengan "rakus" nya..haha..

kisah aku di perantauan...part 1..

salam..yeah..
bertemu kembali korang dengan aku yang sudah seminggu hilang dari berblogging..hahaha...
ok..
seperti yang dah korang tahu..
secara rasminya aku adalah siswi UITM di samarahan..
21.Mei.2011
hari pendaftaran..
hari yang mungkin agak kecoh sikit bagi aku..
aku bangun pukul 7.00 pagi..terus dapat panggilan daripada Zhofirah..katanya dia dah sampai kat UITM..
memandangkan kita orang nak duduk sama bilik..jadi kita orang plan daftar sama-sama..
tak lama lepas Zhofirah telefon, dia telefon lagi aku..cakap yang dia dah daftar..
Mak aiii..punya terkejut beruk aku..tapi, nak buat macam mana kan..dia dah daftar..
aku pun nak pergi mandi siap-siap..dah tu..dapat lagi panggilan dari Zhofirah..katanya yang dia dah bagi balik kunci bilik sebab nak sama bilik dengan kite orang..(aku dan Liyana)..
hahahaha...zho!!zho!!..
nampak sangat excited nak mendaftar..itu lah jadinya..hehe..

alhamdulillah..
aku, Liyana dan Zhofirah dapat satu bilik sama..
dan kami dapat rakan baru yang bernama Fariza..
mana gambar dia???..ok..kisah yang seterusnya nanti korang akan tengok k..hehe..
mula-mula..mati-mati aku ingat namanya Fazira..
semua geng punya lidah dah salah panggil sebab aku..hahaha..
i'm sorry, i'm sorry, i'm sorry...hehe..
hari tu tak ada buat apa-apa sangat..jadi keadaan fizikal kita orang masih stabil..
p/s: kepada azreen..keadaan bilik kita orang masih belum kemas dan stabil..hehe..harap anda sabar menunggu pemandangan bilik kami pada post yang akan datang..haha..

Thursday, May 19, 2011

Sepagi bersama mama..

salam..yeah..
selepas hantar adik pergi sekolah..untuk mengelakkan diri dari ketiduran lagi..
pagi ni, aku teman mama pergi pasar tamu bintulu..
jalan-jalan tengok sayur pe semua..
sebab kalau aku dah tidur balik, memang tersangat la susah nak bangun balik..hehehe..
jalan punya jalan..huii..macam-macam aku tengok kat pasar tamu..
udang batu laa..orang naikkan ikan dari kapal la..itu la..ini laa..
yang paling syok tengok ni arr..hehe...
slurrp..masak kicap sedap kot..hahaha...*eeewwwww*
pe macam??..Hazira Zaini!!.. ok x??..hahahha...
tapi hari ni aku dapat tengok ni je arr..
kalau kebiasaannya..
ada kura-kura la..biawak la..macam-macam yang agak menggelikan la..hahhahah...
mama bukan main lagi.. 
"angah!!..ambik gambar ular tu..masuk blog"..
hahahaha..tapi dia sendiri lari jauh 100 meter..haha..
okeh..tu je..hii..
 p/s: kepada sahabat seperjuangan aku, JuniJulaihi..yang sudah berangkat ke perantauan.. selamat berjuang menuntut ilmu di perantauan..ada rezeki kita jumpa lagi k..hehe..mmmuaahh..

Saturday, May 14, 2011

Cucuk sini cucuk sana..

salam..yeah..
penat sungguh hari nih..
aku buat medical check-up kat klinik Bintulu..
fuuulamak!!!..banyak orang siot!!
memandangkan hari ni giliran kanak-kanak buat pemeriksaan..
macam-macam aku tengok ragam dia orang..sampai aku yang naik STRESS..hahaha...*serius2*
dah nama pun banyak orang kann..dah semestinya giliran aku pun lama jugak nak tunggu..
sampai ada kes dengan mak cik nurse yang kira sporting jugak..jumpa lagi dengan aku yang tak pandai nak tutup mulut..haha..
borak la kosong memanjang sambil dia check aku..hehehe..
*malas nak cerita banyak..hehe*
haa..bukan main lagi urusan seri paduka baginda..
tapi masih tunggu 2-3 jam nak sampai giliran aku..haha..
sabo aje laa..
yang ni buat suspen sikit nih..
masa nak cucuk tangan untuk ambik sampel darah..
pegawai perubatan tu tak jumpa aku punya urat tangan..
dah dia cucuk kat satu tempat..tiba-tiba tarik balik jarum..katanya tak jadi..cari tempat lain..
aiyayaya..
cari punya cari..jumpa juga akhirnya urat tangan aku..
tak pasal-pasal dua tempat urat tangan aku bengkak membiru..hehe..
dah ambik sampel darah pe semua..
pergi lagi tempat lain..pergi buat x-ray, cek gigi, jumpa doktor semua..
huhh..dari pukul 8:15pagi sehingga 12:00 tghari baru urusan aku kat klinik selesai..
terus cabut pergi makan..lapar gila tuu..
ada orang yang sama umur dengan aku kot..siap pitam lagi lepas ambik sampel darah sebab tak sarapan..
sempat jugak dia merasa duduk kerusi roda diusung jururawat..ngeh3...
jadi..jangan lupa nak sarapan dulu yaa kalau nak uruskan urusan rasmi..hehehe...

Monday, May 9, 2011

Hari Yang "Panaasss"..

salam..yeah..
hari ini aku mulakan operasi untuk menyelesaikan segala dokumen penting untuk pengesahan dan sebagainya..*belum lagi yang lain*
sebagai orang baru kat bintulu nihhh..seriusssssss....
tempat nih memang susah nak mencari tempat untuk mencetak dokumen..
huuu...aku siap termasuk dalam kedai macam kilang mencetak kertas lagi..haha..
segan siot!!!..
hampir satu jam lebih kita orang dok mencari kedai mencetak..
alhamdulillah..jumpa jugak..
dah settle hal dokumen pe semua..
abang sibuk nak tengok stok kasut baru kat kedai..
apa lagi..
jalan-jalan la aku, abang dan kakak sekitar bintulu sampai petang..hehehe....
yeahh..askar wataniah hampeh..hahaha...
ok..tu je kot..
malas nak cerita panjang..hehehe..
adios!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...